Helse og livsstil

Hvordan beholde lyset i mørket?

En mann på tur i fjellet.

Vinterhalvåret kan være utfordrende for mange med kulde og mørke ute. Tankene dine og hva du gjør for å møte årstiden har mye å si. De fleste coacher og forskere er enige om at det å holde på gode vaner, få dagslys, sunn mat og ta ekstra godt vare på seg selv er gode mestringsstrategier.
Men hvordan beholde lyset i mørket? Her er 6 gode råd til deg for hvordan du kan beholde den innvendige gløden.

1) Benytt deg av dagslyset

Er det fremdeles litt dagslys der du bor, så kom deg ut og sikre deg litt av det hver dag. Hva med å bytte ut lunsjen på jobb med en tur, og heller ta med deg en matpakke som du kan spise på plassen senere? Om det ikke går med din arbeids-situasjon, så sørg i det minste for å komme deg ut i dagslys i helgene når du har fri. Gå en tur, sitt på en benk eller finn en spot i skogen som er din.

2) Få nok søvn

Søvn er viktig! De fleste av oss sover for lite, og med lite søvn synker prestasjon, konsentrasjon og kroppen fungerer ikke optimalt. På den annen side trenger vi ikke 11 timer søvn i døgnet om vinteren heller (selv om det kanskje kan kjennes sånn ut…). Et godt råd er å legge seg i tide, sørg for at du får dine 7-8 timer, og ha god søvnhygiene for å sikre en god nattesøvn (ingen mobil på sengen, roe tanker og sinn før leggetid mm).

3) Lytt til mørket og nyt, uten å dyrke

Mørketiden er en tid da vi trekker oss tilbake, innover og til kjernen i oss selv, akkurat som naturen som nærer frøene som skal spire igjen til våren. Så benytt tiden til å trekke deg litt inn og tilbake. Se hvilke frø og tanker, vaner og mønstre som du skal så igjen til våren for igjen å spire. Hva skal du fortsette med, gjøre mer av eller slutte med? Mørketiden kan også være en flott tid til ettertanke for lyset som igjen kommer med våren.

4) Behold treningsrutinen

Jeg har ståltro på at fysisk aktivitet hjelper deg å holde humøret oppe. Har du allerede gode treningsvaner, så hold på disse gjennom vinteren og mørketiden. Om du ikke har etablerte vaner, så hvorfor ikke bruke sesongen til å teste ut noe nytt? Hva med å bli med barna å ake? Eller melde seg på et langrenns-teknikk-kurs? Mulig det er NÅ du skal lære deg å crawle eller ta tangokurs for nybegynnere?

5) Le

Latter virker stressdempende på kroppen. Hjernen sender «lattersignaler» til resten av kroppen og noen mener at det frigjøres endel endorfiner, hjernebølgene får et annet mønster og det gjør herlig godt i hele kroppen! Så se en morsom film, gjør noe gøyalt med venner og familie, kos deg og ikke ta alt så alvorlig!

6) Sørg for tilførsel av D-vitamin

Vår viktigste kilde til D-vitamin er igjennom solstråler som treffer huden vår. Når dagene blir mørkere og vi dekker oss til med tykke vinterklær så får mister vi denne tilgangen. Da må vi søke andre kilder til D-vitamin. Dette kan være fet fisk eller et kosttilskudd som inneholder D-vitamin. Zooca® Original inneholder D-vitamin fra alger, og kan da være et godt alternativ.

Les også Nå er det tid for D-vitaminfokus

Lykke til i vinterhalvåret! Jeg heier på deg 🙂

Camilla Fuglesang Eide – Entusiastisk Zooca ambassadør

Bilde av Zooca eske

Prøv Zooca® Original i 60 dager for kun 199,-

Multinæring fra zooplankton. Godt for hjertet, muskelfunksjonen, benbygningen, immunsystemet og planeten. Bestill i dag til intropris.

EPA og DHA bidrar til hjertets normale funksjon. Den gunstige virkningen oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA. Vitamin D bidrar til immunsystemets normale funksjon. Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon. Vitamin D bidrar til å opprettholde normale knokler.