En mann på tur i fjellet.

Hvordan beholde lyset i mørket?

Vinterhalvåret kan være utfordrende for mange med kulde og mørke ute. Tankene dine og hva du gjør for å møte årstiden har mye å si.

De fleste coacher og forskere er enige om at det å holde på gode vaner, få dagslys, sunn mat og ta ekstra godt vare på seg selv er gode mestringsstrategier.

Men hvordan beholde lyset i mørket? Her er 6 gode råd til deg for hvordan du kan beholde den innvendige gløden.

1) Benytt deg av dagslyset

Er det fremdeles litt dagslys der du bor, så kom deg ut og sikre deg litt av det hver dag. Hva med å bytte ut lunsjen på jobb med en tur, og heller ta med deg en matpakke som du kan spise på plassen senere?

Om det ikke går med din arbeidssituasjon, så sørg i det minste for å komme deg ut i dagslys i helgene når du har fri. Gå en tur, sitt på en benk eller finn en spot i skogen som er din.

2) Få nok søvn

Søvn er viktig! De fleste av oss sover for lite, og med lite søvn synker prestasjon, konsentrasjon og kroppen fungerer ikke optimalt. På den annen side trenger vi ikke 11 timer søvn i døgnet om vinteren heller (selv om det kanskje kan kjennes sånn ut…).

Et godt råd er å legge seg i tide, sørg for at du får dine 7-8 timer, og ha god søvnhygiene for å sikre en god nattesøvn (ingen mobil på sengen, roe tanker og sinn før leggetid mm).

3) Lytt til mørket og nyt, uten å dyrke

Mørketiden er en tid da vi trekker oss tilbake, innover og til kjernen i oss selv, akkurat som naturen som nærer frøene som skal spire igjen til våren.

Så benytt tiden til å trekke deg litt inn og tilbake. Se hvilke frø og tanker, vaner og mønstre som du skal så igjen til våren for igjen å spire.

Hva skal du fortsette med, gjøre mer av eller slutte med? Mørketiden kan også være en flott tid til ettertanke for lyset som igjen kommer med våren.

4) Behold treningsrutinen

Jeg har ståltro på at fysisk aktivitet hjelper deg å holde humøret oppe. Har du allerede gode treningsvaner, så hold på disse gjennom vinteren og mørketiden.

Om du ikke har etablerte vaner, så hvorfor ikke bruke sesongen til å teste ut noe nytt? Hva med å bli med barna å ake? Eller melde seg på et kurs i langrennsteknikk?

Mulig det er NÅ du skal lære deg å crawle eller ta tangokurs for nybegynnere?

5) Le masse

Latter virker stressdempende på kroppen. Hjernen sender «lattersignaler» til resten av kroppen og noen mener at det frigjøres endel endorfiner, hjernebølgene får et annet mønster og det gjør herlig godt i hele kroppen!

Så se en morsom film, gjør noe gøyalt med venner og familie, kos deg og ikke ta alt så alvorlig!

6) Sørg for tilførsel av D-vitamin

Vår viktigste kilde til D-vitamin er igjennom solstråler som treffer huden vår. Når dagene blir mørkere og vi dekker oss til med tykke vinterklær så får mister vi denne tilgangen.

Da må vi søke andre kilder til D-vitamin. Dette kan være fet fisk eller et kosttilskudd som inneholder D-vitamin.

Zooca® Original inneholder D-vitamin fra alger, og kan da være et godt alternativ.

Les også Nå er det tid for D-vitaminfokus

Lykke til i vinterhalvåret! Jeg heier på deg 🙂

Camilla Fuglesang Eide – Entusiastisk Zooca ambassadør

Prøv Zooca® Original i 30 dager, kun kr 79,-

Bilde av 2 esker Zooca® Original
Bestillingskjema ZO 1 eske kr 79 med nummeroppslag
PS! Introduksjonstilbudet gjelder for nye kunder bosatt i Norge.
Fornøyde kunder
Hele 98% av våre kunder er fornøyd med oss!
Les våre kundehistorier
Trygg handel
Vi sikrer ditt kjøp med kvalitet og trygg handel.
Les om trygg handel
Fantastisk kundeservice
Vår jobb er å hjelpe deg. Det er alt vi bryr oss om!
Kontakt kundeservice
Logo: Informed Sport. Sertifisering av kosttilskudd som tillates brukt i idrett. Zooca® produkter er sertifisert av Informed Sport.logo: Friend of the Sea. Organisasjon som samler sertifiserte bærekraftige produkter og selskaper som bidrar til bevaring av den marine naturen.Logo: GOED - Global Organization for EPA and DHA omega-3. Zooca® - Calanus AS er medlem av GOED.Logo: Trygg e-handel. Zooca® Calanus AS er sertifisert for Trygg E-handelsmerking hos Virke (Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen og er bindeleddet mellom arbeidsgiverne og myndighetene)
Godkjente helsepåstander (EFSA):

EPA og DHA bidrar til hjertets normale funksjon. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.
DHA bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon og syn. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA.
Vitamin D bidrar til immunsystemets normale funksjon. Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon og normale knokler.

Siste artikler

Bedre kondisjon gir helsegevinster
Selv om vi lever i en travel verden med mange krav og forpliktelser, er det viktig å prioritere vår egen helse og velvære. En av de beste måtene å oppnå d...
© 2002 - 2024 • Calanus AS, orgnr. 984 468 970 MVA
crossmenuarrow-right