Kristoffer Ingebrigtsen fra utrent til supermosjonist

Kategori: 

Gå fra utrent til supermosjonist med Kristoffer Ingebrigtsens treningsplan og råd til deg som vil løfte treningen til et nytt nivå.

Før var Kristoffer Ingebrigtsen en riktig livsnyter. Overvektig, bedagelig og godt kjent i sofaen. Nå løper han halvmaraton på litt over timen. Hvordan klarte han å gå fra utrent og overvektig til supermosjonist på bare 2 år?

Halvmaraton på litt over timen

Det er nå gått noen år siden Kristoffer Ingebrigtsen startet på det som er blitt en løper-karriere i voksen alder.
Siste halvmaraton gikk i Barcelona, Spania (2023), hvor han klokket inn til en fantastisk personlig rekord på 1:12:57.

Kristoffer Ingebrigtsen løp halvmaraton på tiden 1:15:00 i Valencia høsten 2021
Dette bildet er fra halvmaraton i Valencia, høsten 2021, hvor han løp på tiden 1:15:00

Kristoffer hadde lenge tenkt å begynne å trene for å komme i god form og ta vare på helsa.

Jeg har ofte sagt at; Mandag skal jeg starte å trene, men så har jeg likevel ikke kommet i gang.
- Kristoffer Ingebrigtsen

Januar 2020 kom han seg likevel i gang. Han la om kostholdet, begynte å trene og med anbefalinger begynte han å ta Zooca® for å støtte helsa og treningen.

Kristoffer fikk litt starthjelp av sin bror, Henrik, til å lage et treningsprogram. Treningsplanen besto av rolige langturer og intervalltrening.

Han startet forsiktig med lave ambisjoner og med god tid til restitusjon. Resultatene fikk komme over tid. Det viktigste var at han var i gang med trening!

Dette er Zooca® SPORT

Zooca® SPORT - Hjerte, Energi, Muskulatur og Immunforsvar

Zooca SPORT er en unik sammensetting av uraffinerte fettsyrer fra zooplankton og viktige vitaminer, antioksidanter og mineraler for økt prestasjon og ytelse.

Produktet gir deg utholdenhet, styrke og energi som gjør at du kan løfte treningen til et nytt nivå.

Omega-3, Vitamin D, B5, B6, Astaxanthin, Sink, Selen og Magnesium

Kristoffer Ingebrigtsens treningsprogram

Det å ha en treningsplan er viktig. Det gir mål og mening samt bidrar til at du lettere får gjennomført de øktene som skal til for at du når dine mål.

Det er en fordel med et program som kan gjentas over tid. Min anbefaling er et program på en eller to uker som rullerer og kan justeres etter hvert som formen din blir bedre.

Jeg løper nå 10-15 km hver dag og varierer treningen gjennom uken. Slik får jeg økter med intervalltrening, der jeg får opp pulsen, og økter med lengre rolige turer for å bygge utholdenhet og styrke i muskler og ledd.

Her er treningsprogrammet jeg brukte sommeren 2022.

Kristoffer Ingebrigtsens treningsuke med intervaller og rolig langkjøring

Rolige langturer – utvikle muskulær utholdenhet

For å klare å løpe over tid trenger du ikke bare god kondisjon, men også god muskulatur og sener som skal tåle belastning over tid. Da er de lange rolige løpeturene viktige.

Under de rolige løpeturene dannes det kapillærer, små blodårer som går ut i alle kroppens muskler.

Kapillærenes oppgave er å tilføre energi og oksygen til muskelcellene. Rolige turer er viktig for skadeforebygging og bidrar til å utvikle utholdenheten.

Intervalltrening – forbedre kondisjon

Under intervall-treningen trener du hjertemuskulaturen slik at du får økt kondisjon.

Trening for å få bedre kondisjon handler om å få hjertet til å jobbe litt ekstra, og gjerne i kortere perioder. Til dette bruker du intervall-trening.

Hjertet er en av de viktigste musklene i kroppen. Hjertet sørger for å sende oksygenrikt blod ut til cellene. Et sterkt hjerte trenger færre slag fordi hjertemuskelen klarer å pumpe mer blod per slag. Dette er viktig for å få god kondisjon.

God kondisjon er rett og slett hjertets evne til å pumpe blod ut til de arbeidende muskler og musklenes evne til å forbrenne det tilførte oksygenet.

Kristoffer Ingebrigtsens tips til deg som ønsker å komme i gang med løpetrening

1.

Ikke gå for hardt ut

Ikke ha for høye ambisjoner i starten – resultatene kommer over tid. Start gjerne med å bare gå (eller bruk ellipse), eller en blanding med lett jogg og gåing annenhver dag. Det blir fort for hardt dersom du skal løpe fort og langt fra start. Kroppen må få tid til å venne seg til økt treningsmengde på en god måte.
2.

Behold treningsgleden

Finn en treningsform du liker. Men ikke legg opp for harde treningsøkter i starten. Blir treningen for hard, og du gruer deg til trening, er det fort at neste trening blir utsatt. Det er likevel lurt å få opp pulsen av og til. Dette kan du gjøre med noen korte drag, eller perioder med høyere fart og puls.
3.

Finn deg et mål å trene mot

Det er lurt å ha et mål å jobbe mot. Målet bør være konkret og målbart. Dersom du ønsker å komme i bedre form, gå ned i vekt prøv å konkretisere målet til å bli for eksempel;
• Jeg skal delta i løp X på Y kilometer
• Jeg skal ned 3 kilo i vekt innen en gitt dato
• Jeg skal på fjelltur sammen med "navn" hvor turen er på yy kilometer
4.

Ernæring

Trening og et godt kosthold henger nøye sammen. Det hjelper godt å lage seg en plan for uka hvor du sikrer at du får variert og bra mat. Sørg for at du får i deg nok næring av ulike proteiner, vitaminer og sunne fettsyrer. Jeg tar Zooca® SPORT hver dag, slik at kroppen få flere av de sunne næringsstoffene den trenger.

Zooca® SPORT er sertifisert av Informed Sport

Våre produkter skal alltid ha høy kvalitet. Det skal være trygt å bruke enten du toppidrettsutøver eller mosjonist.

Hver produksjon av Zooca® SPORT blir sendt til analyse og sertifisering av Informed Sport i England.

Informed Sport tester og sertifiserer sports- og kosttilskudd fra hele verden.

Dette sikrer at du kan være trygg på at produktet ikke inneholder forbudte stoffer registrert på listen til WADA (World Anti-Doping Agency).

Zooca® Sport er sertifisert av Informed Sport
Kristoffer løper i dag 10-15 km pr dag, og varierer treningen gjennom uken slik at han både får økter med intervalltrening der han får opp pulsen, og økter med lengre rolige turer.

Kontinuitet og hard innsats betalte seg

Kristoffer (f. 1988) er storebror til de mer kjente løpebrødrene sine, så trening har ikke vært ukjent for han. Likevel har det vært vanskelig å komme ordentlig i gang og holde oppe kontinuiteten.

Jeg har jo ofte sagt at mandag skal jeg starte å trene, men så har jeg likevel ikke kommet meg i gang.
- Kristoffer Ingebrigtsen

Januar 2020 kom han seg likevel i gang med trening blant annet ved hjelp av et treningsprogram fra broren Henrik. Foruten et par skadeavbrekk så har han siden da trent hver dag.

Det som driver meg er at jeg føler meg mye bedre, og så er det en stor tilfredstillelse å se at man når de målene man setter seg.

Treningen Kristoffer har lagt ned er tøft for kroppen og det har vært viktig å forebygge for å kunne opprettholde kontinuiteten.

Allerede fra han startet å løpe har Kristoffer brukt produktet Zooca® som har bidratt til å støtte muskulatur, hjertet og immunsystemet.

Viktig å sette seg høye mål og følge en plan

Det hele startet med at han ønsket å komme i bedre form, men har utviklet seg til at han stadig setter nye mål for hva han ønsker å oppnå som løper.

– Jeg har alltid vært en livsnyter, glad i mat, og ikke minst setter jeg pris på felles opplevelser og reiser sammen med familien eller gode venner. Da kan dørstokkmila være utfordrende og det kreves mye for å klare å prioritere daglig trening og et sunt kosthold, sier Kristoffer.

I 2020 bestemte han seg for å endre kostholdet.

– Høsten før jeg startet å trene ble jeg anbefalt Zooca® av min mor, Tone Ingebrigtsen, som var svært fornøyd med kosttilskuddet.

Nå reiser jeg ikke på et løp uten å dobbeltsjekke at jeg har med meg en eske Zooca® SPORT.

Man kan fort tenke at det er noen gener som har spilt inn når man kan gå fra sofaen til å løpe langt og fort på bare knapt 2 år. Så vet vi også at familien Ingebrigtsen er kjent for å være tøffe på at når de har satt seg et mål, da skal det gjennomføres.

– Det å sette mål og følge en plan bidrar til å holde fokus og motivasjon for å gjennomføre treningen også på dager med dårlig vær, eller på dager hvor man kanskje følger seg litt sliten.

Å løpe 10-20 km, eller hurtige intervaller er en stor belastning for kroppen. Man er mer mottakelig for skader i muskulatur og risikoen for å pådra seg forkjølelse øker.

Når jeg vet at kontinuitet er så viktig, så er det om å gjøre å unngå at man blir syk. En stor utfordring når man skal i gang med trening er å unngå å bli satt tilbake av belastningsskader.

Jeg tror Zooca® SPORT bidrar til at jeg holder meg frisk og kan få trent hver dag.

Christina og Kristoffer trener kondisjon

Trener minst en time hver dag

Kristoffer er fullt bestemt på at han skal sette av minst 1 time hver dag. Heldigvis er også kona, Christina Ingebrigtsen, en ivrig mosjonist.

Med god planlegging, og felles forståelse for at det må settes av tid til trening, får familien treningshverdagen til å gå opp.

Treningen gir meg overskudd og energi og dermed får jeg tross alt gjort mer.

Jeg har i 2 år tatt 4 kapsler Zooca® daglig og er overbevist om at det har hjulpet meg slik at jeg har fått gjennomført god trening hver dag, sier Kristoffer fornøyd.

Prøv Zooca® SPORT i 30 dager, kun kr 79,-

Zooca Sport packshot, 2 esker, rombe med nyhet
Bestillingskjema ZS 1 eske kr79
* Introduksjonstilbudet gjelder for nye kunder bosatt i Norge.
Fornøyde kunder
Hele 98% av våre kunder er fornøyd med oss!
Les våre kundehistorier
Trygg handel
Vi sikrer ditt kjøp med kvalitet og trygg handel.
Les om trygg handel
Fantastisk kundeservice
Vår jobb er å hjelpe deg. Det er alt vi bryr oss om!
Kontakt kundeservice
Logo: Informed Sport. Sertifisering av kosttilskudd som tillates brukt i idrett. Zooca® produkter er sertifisert av Informed Sport.logo: Friend of the Sea. Organisasjon som samler sertifiserte bærekraftige produkter og selskaper som bidrar til bevaring av den marine naturen.Logo: GOED - Global Organization for EPA and DHA omega-3. Zooca® - Calanus AS er medlem av GOED.Logo: Trygg e-handel. Zooca® Calanus AS er sertifisert for Trygg E-handelsmerking hos Virke (Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen og er bindeleddet mellom arbeidsgiverne og myndighetene)
Godkjente helsepåstander (EFSA):

EPA og DHA bidrar til hjertets normale funksjon. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.
DHA bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon og syn. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA.

Magnesium og vitamin B5 bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Magnesium og vitamin B6 bidrar til normal energiomsetning. Vitamin B6 bidrar til normal omsetning av protein og glykogen. Sink bidrar til normal karbohydratomsetning.
Vitamin D og Magnesium bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.
Vitamin D, B6 og Selen bidrar til immunsystemets normale funksjon. Sink og selen bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.
Vitamin D og magnesium bidrar til å opprettholde normal beinbygning. Vitamin D bidrar til normale kalsiumnivåer i blodet.
Vitamin B6 bidrar til normal dannelse av røde blodlegemer.

Siste artikler

Gjør som verdensmester Jarl Magnus Riiber - invester i god helse
Jarl Magnus Riiber (f. 1997) er verdens beste kombinertløper. Hopp- og skifenomenet fra Oslo har vunnet 8 VM-gull, hele 68 verdenscuprenn i kombinert og vunnet...
4 enkle tips til å komme i form
Få Kristoffer Ingebrigtsen sine 4 enkle tips til å komme i form. Det trenger ikke være så vanskelig. Ikke start for hardt. Behold treningsgleden. Finn deg e...
© 2002 - 2024 • Zooca® Calanus AS, orgnr. 984 468 970 MVA
crossmenuarrow-right